B12-vitaminban gazdag élelmiszerek - Ezért fontosak!

2021.08.29

Lassúnak és letargikusnak érzi magát? 7 élelmiszer, amelyek feltölthetnek energiával. B12-vitamin, más néven kobalamin, az egyik alapvető tápanyag, amely segít fellendíteni az anyagcserét és erősíti az immunrendszert a szervezetünkben.

B12-vitaminban gazdag élelmiszerek: 7 étel, ami feltölthet energiával

Mindezek a B12-vitaminban gazdag ételek könnyen elérhetőek otthon is a mindennapi fogyasztáshoz. A B12-vitamin az egyik legfontosabb tápanyag, amire a szervezetünknek szüksége van. Segít felpörgetni az anyagcserét és erősíti az immunrendszert a szervezetünkben.

Olvass tovább, hogy többet tudj meg az előnyeiről.

Lassúnak és letargikusnak érzi magát? Étvágytalan vagy? Hadd mondjuk el- ilyenkor a teste arra emlékezteti, hogy egy fontos tápanyagot vigyen be szervezetébe, és ez a B12-vitamin. Ez az egyik legfontosabb tápanyag, amelyre szervezetünknek szüksége van az aktív működéshez. Most bizonyára azon tűnődik, hogy mi is ez a tápanyag? A B12-vitamin, más néven kobalamin, egy olyan alapvető tápanyag, amely segít az anyagcsere fellendítésében és az immunrendszer erősítésében a szervezetünkben. Természetes módon megtalálható a különböző élelmiszerekben, amelyek a növényekből, baromfiból, tenger gyümölcseiből és egyebekből származnak.

A vegánok azonban a baromfi és tejtermékek fogyasztásának korlátozása miatt a B12-vitamin-hiány kockázatának vannak kitéve. Dr. Ritika Sammadar, a Max Healthcare, Saket, New Delhi munkatársa szerint: "Aki vegán vagy vegetáriánus, mindenképpen konzultáljon egy egészségügyi szakértővel, és rendszeresen szedjen multivitaminokat és B12-vitamin-kiegészítőket is, hogy biztosítsa a szervezet aktív működését. Emellett vitaminokkal dúsított élelmiszerek, mint például (tejmentes termékek, gabonafélék, tofu és így tovább) is beilleszthetők a vegán étrendbe, mindennapos alapon"."

Tekintettel a B12-vitamin fontosságára a szervezetben, elhozzuk neked azoknak az ételeknek a listáját, amelyek tele vannak ezzel az egészséges tápanyaggal. És a legjobb az egészben, hogy ezek az ételek otthon is könnyen elérhetőek a mindennapi fogyasztáshoz. 

1. Hal

Forrás: femina.hu
Forrás: femina.hu

A halak gazdag B12-vitamin forrásai. Ehet tonhalat, lazacot, szardíniát, pisztrángot és még sok mást. Az amerikai mezőgazdasági minisztérium szerint egy csésze vagy 150 gramm lecsöpögtetett szardínia 554%-ban biztosítja a B12-vitamin mennyiségét, a lazac pedig nagy mennyiségű fehérjét kínál, egy fél filé (178 gramm) körülbelül 40 grammot tartalmaz. 

2. Tej

Forrás: cookidoo
Forrás: cookidoo

A tejet szintén kiváló B12-vitamin-forrásnak tartják. Ezért a szakértők napi tejfogyasztást javasolnak a B12-vitamin-hiány megelőzésére. Emellett megbízható forrása a kalciumnak és a D-vitaminnak is. A vegánoknak gyakran javasolják, hogy szójatejjel helyettesítsék. Az USDA szerint egy csésze szójatej az ajánlott B12-vitamin-bevitel 45%-át biztosítja.

3. Joghurt

Forrás: cookidoo.international
Forrás: cookidoo.international

A másik népszerű tejtermék, a joghurt is arról ismert, hogy jó adag B12-vitaminnal tölt fel. Emellett kalciummal, D-vitaminnal és egyéb probiotikumokkal is gazdagított.

4. Tojás

Forrás: ScienceAlert
Forrás: ScienceAlert

Itt jön egy mindenes. A tojás remek forrása a teljes értékű fehérjéknek és vitaminoknak - különösen a B12- és B2-vitaminnak. A www.healthlinkbc.ca szerint két nagy, keményre főtt tojás közel 1,6 mikrogramm B12-vitamint tartalmaz.


5. Dúsított gabonafélék

Forrás: Thpanorama
Forrás: Thpanorama

A dúsított gabonaféléket tartják a vegánok számára a legjobb módszernek a napi B12-vitamin-bevitel biztosítására. Kíváncsi, hogy mik azok a dúsított élelmiszerek? Nos, a dúsítás olyan folyamat, amelynek során olyan tápanyagokat adnak az élelmiszerhez, amelyek még nincsenek benne. Az olyan élelmiszerek, mint a gabonafélék, a táplálékélesztő, a tofu a vegánok számára kiváló B12-vitamin-források közé tartoznak.

6. Csirke

Forrás: the wooden skillet
Forrás: the wooden skillet

A gazdag fehérjetartalmán túl a csirke is tartalmaz B12-vitamint. A www.healthlinkbc.ca szerint 75 gramm sült pulyka vagy csirke 0,3 mikrogramm B12-vitaminnak felel meg.

7. Táplálékélesztő

Forrás: gyogyszernélkul.com
Forrás: gyogyszernélkul.com

Ez a vegetáriánusok, különösen a vegánok egyik kedvenc étele. Népszerű összetevőnek számít, gyakran használják a vegán konyhában, hogy sajtosabb és diósabb ízt adjon az ételnek. Az USDA szerint két evőkanál vagy 15 gramm táplálkozási élesztő a B12-vitamin napi bevitelének 733%-át tartalmazza.

Nagyon fontos, hogy a vitamin megfelelő forrásait válasszuk ki, és azokat megfelelően beépítsük az étrendünkbe. De mindig emlékezzünk arra, hogy a mértékletesség a kulcs. Táplálkozz egészségesen, maradj fitt!

https://food.ndtv.com/food-drinks/vitamin-b12-rich-foods-7-foods-that-may-load-you-up-with-energy-2520514